de nieuwe couturiers: punkish femmes aouadi's

aouadi-haute-couture-fall-2015

(Foto via internet)

gezien zijn zachte houding, zou je nooit raden dat yacine aouadi (uitgesproken als "ow-a-dee '), de Marseille geboren ontwerper van Algerijnse afkomst, afkomstig uit een van de ruigste buurten in Frankrijk. nu 30, heeft de ontwerper woont in Parijs voor vijf jaar, waar hij woonde de studio Bercot, dan brachten een paar jaar bij Balmain, eerst met christophe Decarnin, daarna met olivier rousteing tijdens zijn debuut seizoen. sindsdien is aouadi stilletjes opbouwen van een capsule collectie van 13 unieke couture creaties, die hij presenteerde in Parijs deze week. "Ik wilde alleen unieke stukken te doen zodat ik mijn stijl kon vinden, maar ook ik wilde alleen maar focussen op het vakmanschap, want dat is wat ik echt liefde en geloof in de meeste,"

alleen gesteund door zijn partner, matthieu Pabiot, en hun families, aouadi produceert wat hij "hybride demi-couture" volledig in Parijs noemt. "Het is hybride omdat couture is een kwestie van middelen, maar het is ook een kwestie van cultuur," legt hij uit. "De manier waarop vrouwen wonen en jurk is nu anders, dus couture betekent niet noodzakelijkerwijs prinses jurken meer." Hoogtepunten uit de all-black collectie zijn een scherp afgestemd driekwart kasjmier jas met delicate, bijna organische buis borduursel op de hals, geborduurd knoppen, en een breed organza insert in de buurt van de zoom. gemakkelijk de collectie meest ingetogen stuk, zou het net zo thuis in Parijs of op Park Avenue, en kan ook worden gedragen als een jurk.

elders, looks zijn body-con en scheefstand meer het centrum (Mercer Street of de Marais, misschien). een top, bijvoorbeeld splits wol doek en illusie tule geborduurd met jet over de buik, een haute riff op aouadi eigen body art, met een sportieve neon groene rits aan de achterkant. jet borduurwerk duikt weer als "desintegreren bloemblaadjes" op een transparante overrok van een lange boothals jurk. op een andere jurk, mouwen in verschillende variëteiten van kant mix it up op een halster-hals, zip-front jurk. aouadi's stijl is zeker femme fatale: één van zijn iconen is Faye Dunaway in de puzzel van een ondergang kind. maar voor vrouwen die hun eigen geest weet, dat is wat maakt deze ontwerper één van de meest boeiende up-en-bezoekers op de parijs scene nu. en nog voordat hij deze week toonde zijn eerste lijn in Parijs, aouadi had al een klant wie een ontwerper zou dromen van: Celine Dion. de zangeres kocht een van de aouadi de eenmalige creaties, een nauwsluitende zwart nummer met witte borduurwerk, maar gezien het feit dat haar tour werd geannuleerd, heeft ze nog worden gespot in het openbaar.